POSILNITE SVOJE TELO ÚPRAVOU STRAVY

POSILNITE SVOJE TELO ÚPRAVOU STRAVY

Tajomstvo tkvie v jednoduchosti

Jedzte čo najmenej polotovarov, vyraďme z jedálnička prekombinované jedlá!

Veľkým problémom dnešnej spoločnosti je prekombinovanie jedál. Tie síce lahodia chuťovým pohárikom, ale neprospievajú tráviacemu traktu.

Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Stačí si vziať klasický výdatný obed – polievka, mäso so zemiakmi ako prílohou a sladká bodka v podobe koláčika.

Takýmto obedom postupne oslabujeme náš tráviaci systém, zaťažujeme pečeň, žlčník, pankreas… Okrem negatívneho účinku na zdravie takáto kombinácia spôsobuje postupné vytváranie a ukladanie podkožného tuku.

 

Na to, aby ste sa stravovali zdravšie, stačia aj malé kroky. Správnou voľbou potravín posilníte svoju imunitu v období chorôb, aj tých vážnych.

Inšpirujte sa radami, ktoré zostavila výživová poradkyňa Ing. Petra Kopecká (Záujemci si ju môžu vygúgliť)

Klasické cestoviny nahraďte proteínovou cestovinou, ktorá sa vyrába z fazule či zo šošovice či hrášku, už sú bežne v predaji.

Obmedzte spracované potraviny. Namiesto presladených cereálií si na raňajky spravte ovsenú kašu s ovocím a so škoricou.

Nekupujte bujón, spravte si domáci vývar. Nekupujte vrecúškové polievky, varte z čerstvých surovín. Vysokospracované potraviny prichádzajú o vitamíny, minerály a sú, naopak, plné chemikálií, ktoré nám poškodzujú zdravie aj imunitu.

Namiesto chleba z 20 ingrediencií si kúpte alebo upečte kváskový chlieb z múky, vody, soli a rasce.

Vylúčte zo stravy takzvané "zápalové potraviny", ktoré sú spúšťačom väčšiny ochorení. Medzi najvýznamnejšie zápalové potraviny patria oleje s vysokým obsahom omega-6 mastných kyselín, ako sú slnečnicový olej, kukuričný olej, sójový olej… Patrí sem aj jedlo vyprážané na týchto olejoch, ako aj transmastné kyseliny (margaríny, croissanty, sušienky), cukor a alkohol.

A čo radí Dr. Bukovský?

 

Vitamín A

Vitamín A je na prvom mieste preto, lebo je dôležitý pri prvom kontakte vírusu s organizmom na slizniciach. „Sťažuje prilepenie vírusu na sliznicu,“ vysvetľuje Bukovský.

Tip

Výborným zdrojom sú oranžová, žltá, červená a tmavozelená zelenina a ovocie, najmä paprika, špenát, ružičkový kel, paradajky, vňate, marhule či batáty.

Vitamín B6

Ďalším bojovníkom s vírusmi je vitamín B6. „Je dôležitý pre normálne fungovanie bielych krviniek, ktoré súvisia s vírusovou infekciou, najmä T-lymfocytov,“objasňuje expert na výživu.

Tip

Jedzte napríklad pistácie a iné orechy, semená slnečnice a sezamu, cícer, avokádo, obilniny a celozrnné potraviny.

Vitamín C

K imunite pomôže aj vitamín C. Okrem podpory bielych krviniek má aj ďalšiu funkciu. „Podporuje schopnosť bielych krviniek prísť na miesto, kde sa vírus chytí alebo napadne bunky, alebo kde sa bunky napadnuté vírusom začnú už rozpadať, niečo ich musí odpratať,“približuje Bukovský.

Tip

Odporúča s každým jedlom jesť dostatok zeleniny a ovocia, prípadne po malých dávkach pri každom jedle užívať vitamín C ako výživový doplnok.

Vitamín D

Vitamín D má hormonálne účinky. „Je veľmi pozoruhodný tým, že bráni schopnosti vírusov množiť sa,“upresňuje expert.

Tip

V tomto prípade sme však najmä po zime odkázaní na výživové doplnky.

Zinok

„Zinok je prvok, aby sa vírus prilepil a súčasne bráni, aby sa vírus rozmnožoval,“ odôvodňuje odborník.

Tip

Dobrým zdrojom zinku sú strukoviny, obilniny, tekvicové semená, orechy, horká čokoláda či cmúľacie pastilky so zinkom.

Probiotiká

Expert Igor Bukovský hovorí, že ak na sliznici žijú správne baktérie, žiadne vírusy do tela nepustia. V prípade dutiny ústnej platia cmúľacie formy probiotík alebo v ústach prežúvať grécky jogurt aspoň 15 sekúnd.

Tip

Po probiotikách by sme aspoň 20 minút nemali nič vypiť či zjesť.

Beta-glukán

Podporuje likvidáciu vírusov.

Tip

Beta-glukán nájdete v obsených vločkách, ryži natural, hlive ustricovej, hubách šitake či banánoch.

Extra účinnými potravinami sú baza čierna, cesnak, cibuľa a zázvor.